Over ons

Shari de Maat-Kiljan

 projectcoördinator per school & vrijwilligerscoordinator

‘Verhalen en kinderen. Voor mij als journalist, die graag met kinderen werkt, een geweldige combinatie. Het eerste interview waarbij ik bij stichting ‘De Muren hebben Oren’ mocht meehelpen, heb ik genoten van het enthousiasme waarmee vragen door de kinderen werden gesteld. Hun oprechte nieuwsgierigheid. De antwoorden van de Verteller leverden een prachtig verhaal op. Ik zag hoe de geschiedenis als het ware ‘echt gaat leven’ voor de jonge interviewers. Dit werk doe ik echt met heel veel plezier.’

Shari

Janneke Gemmeken

 projectcoördinator per school

‘Iedereen maakt deel uit van de geschiedenis en heeft deze op zijn of haar eigen manier beleefd. Door te vragen en te luisteren naar deze persoonlijke verhalen ontstaat er een wederzijds begrip. Al zijn de herinneringen nog zo verschillend, gevoelens als liefde, daadkracht, angst en verdriet herkennen en begrijpen wij allemaal. Geschiedenis komt bij De Muren hebben Oren tot leven. Als projectcoördinator maak ik graag deel uit van deze bijzondere uitwisseling tussen jong en oud.’

Janneke

Milou Bikker

projectcoördinator per school

‘In 2022-2023 liep ik voor mijn studie Geschiedenis stage bij De Muren hebben Oren. Tijdens mijn stage heb ik onderzoek gedaan naar de ervaringen van de Vertellers binnen project De Muren hebben Oren. Ik volgde de interviews die leerlingen afnamen. Voorafgaand hieraan en na afloop sprak ik met de Vertellers. Vanaf 2023-2024 zal ik als Projectcoördinator aan de slag gaan.’

Timm

Timm van Boeckel

projectcoördinator per school

‘Het project De Muren hebben Oren blijft mij op persoonlijk vlak raken. Ondanks dat ik veel interviews heb begeleid, moet ik soms nog steeds een traantje wegpinken als een Verteller een ingrijpend verhaal vertelt. Ook de reactie van de leerlingen op zo’n verhaal blijft bijzonder om te zien. Het feit dat leerlingen elk schooljaar weer veel begrip en empathie tonen en mij dan achteraf vertellen dat zij het een hele bijzondere ervaring vonden die hen nog lang zal bijblijven, daar doe ik het voor.’

Rania Yelda

Een van de vele Vertellers

‘Bij De Muren hebben Oren kon ik mijn passie voor geschiedenis en werken met kinderen combineren. Ik begon als interviewbegeleider en hoorde meerdere prachtige verhalen van verschillende stadsgenoten. Vervolgens werkte ik met plezier als coördinator. Nu word ik als Verteller vaak geïnterviewd door de leerlingen. Zowel de leerlingen als ik leren veel, dingen die ik voor altijd bij me zal dragen.’

Rania

…en overige medewerkers en vrijwilligers

Wij werken met een groep vaste medewerkers, freelancers en een poule aan vrijwilligers. Daarnaast bieden wij vanaf 2021 als Erkend Leerbedrijf stageplaatsen aan mbo-studenten en universitaire studenten.

Ons bestuur wordt gevormd door:
Tamara van Kessel (voorzitter)
Wilfred van der Kolk (secretaris)
Willempje Vrins (penningmeester)

groep

Het team

van De Muren hebben Oren wordt gevormd door erfgoeddeskundigen, historici, onderwijzers, journalisten en een jurist.

Iedere deelnemende school krijgt een eigen coördinator van De Muren hebben Oren, die het project voor hen organiseert. Alle lessen die bij het programma horen, worden door medewerkers van De Muren hebben Oren gegeven.

SAMENWERKING IN DE STAD

De directie

is te bereiken via de Contactpagina

Hanneke & Inge

De Oprichters

‘Iedereen heeft migratiesporen in zijn familiegeschiedenis, van korter of langer geleden. Wij geloven geloof dat elkaar ontmoeten en hierover spreken, verbindt. Ontmoeting leidt tot begrip en begrip leidt tot empathie. In 2016 richtten wij stichting De Muren hebben Oren op. Wij zagen de noodzaak tot een meer inclusieve aanpak van het geschiedenisonderwijs.
Bij De Muren hebben Oren doet ieders verhaal ertoe.’

Hanneke & Inge waren tot resp. mid 2019 en mid 2023 werkzaam voor de stichting.

Geschiedenis moet je horen!