Over ons
Inge Bours-Brouwer
medeoprichter & directeur
‘Iedereen heeft sporen van migratie in zijn familiegeschiedenis, van korter of langer geleden. Ik geloof dat elkaar ontmoeten en hierover spreken, verbindt. Ontmoeting leidt tot begrip en begrip leidt tot empathie.
In 2016 richtte ik samen met Hanneke Verbeek stichting De Muren hebben Oren op. Wij zagen de noodzaak tot een meer inclusieve aanpak van het geschiedenisonderwijs.
Bij De Muren hebben Oren doet ieders verhaal ertoe.’
Mariëlle Bakker
projectcoördinator per school & docent interviewlessen
Luca Merlijn
projectcoördinator per school
‘Er is niets mooiers dan mensen verbinden. Daar draait het om bij De Muren Hebben Oren. Als schoolcoördinator maak ik het project van alle kanten mee. Ik werk met de betrokken leerkracht, de nieuwsgierige leerling en de inspirerende verteller. Ik vind het bijzonder om te zien hoe deze verbinding kan leiden tot verwondering en begrip, niet alleen bij de leerlingen.’
Janneke Gemmeken
projectcoördinator per school
‘Iedereen maakt deel uit van de geschiedenis en heeft deze op zijn of haar eigen manier beleefd. Door te vragen en te luisteren naar deze persoonlijke verhalen ontstaat er een wederzijds begrip. Al zijn de herinneringen nog zo verschillend, gevoelens als liefde, daadkracht, angst en verdriet herkennen en begrijpen wij allemaal. Geschiedenis komt bij De Muren hebben Oren tot leven. Als projectcoördinator maak ik graag deel uit van deze bijzondere uitwisseling tussen jong en oud.’
Ziggy Noordermeer
projectmedewerker
Shari de Maat-Kiljan
projectcoordinator per school & vrijwilligerscoördinator
Rania Yelda
voormalig projectcoördinator, nu Verteller
‘Bij De Muren hebben Oren kon ik mijn passie voor geschiedenis en werken met kinderen combineren. Ik begon als interviewbegeleider en hoorde meerdere prachtige verhalen van verschillende stadsgenoten. Vervolgens werkte ik met plezier als coördinator en maakte alle aspecten van het project mee. Ik gaf de Introductie, de Openingsles en de Presentatieles, begeleidde Interviews en organiseerde de Eindpresentatie. Nu word ik als Verteller vaak geïnterviewd door de leerlingen. Zowel de leerlingen als ik leren veel, dingen die ik voor altijd bij me zal dragen.’
Leila Prnjavorac
gastdocent en Verteller
‘Ik begon als Verteller bij stichting De Muren hebben Oren. Ik ontving kinderen bij mij thuis en vertelde ze over mijn vlucht vanuit voormalig Joegoslavië. Later werd ik interim-voorzitter en gastdocent. Met de leerlingen ga ik in gesprek over onderwerpen als mens zijn, hoe we willen samenleven en hoe wij ervoor zorgen dat we met een open hart en hoofd die samenleving helpen creëren. Een samenleving van ons allemaal. Want wat er ook gebeurt, het leven wordt altijd weer mooi!’
…en overige medewerkers en vrijwilligers
Wij werken met een groep vaste medewerkers, freelancers en een poule aan vrijwilligers. Daarnaast bieden wij vanaf 2021 als Erkend Leerbedrijf stageplaatsen aan mbo-studenten en universitaire studenten. Ons bestuur wordt gevormd door:
Tamara van Kessel (voorzitter)
Wilfred van der Kolk (secretaris)
Willempje Vrins (penningmeester)
Het team van De Muren hebben Oren wordt gevormd door erfgoeddeskundigen, historici, onderwijzers, journalisten en een jurist.
Iedere deelnemende school krijgt een eigen coördinator van De Muren hebben Oren, die het project voor hen organiseert. Alle lessen die bij het programma horen, worden door medewerkers van De Muren hebben Oren gegeven.