Over ons
Shari de Maat-Kiljan
Schoolcoördinator
‘Verhalen en kinderen. Voor mij als journalist, die graag met kinderen werkt, een geweldige combinatie. Ik geniet van het enthousiasme waarmee vragen door de kinderen worden gesteld. Hun oprechte nieuwsgierigheid. De antwoorden van de Verteller leveren een prachtig verhaal op. Ik zie hoe de geschiedenis als het ware ‘echt gaat leven’ voor de jonge interviewers. Deze projectklussen doe ik echt met heel veel plezier.’
Niki de Horde
Schoolcoördinator
“Tijdens mijn bachelor- en masteropleiding geschiedenis heb ik me altijd gefocust op persoonlijke verhalen en het geven van een gezicht aan de geschiedenis. Zulke verhalen zijn naar mijn mening essentieel om een complex, genuanceerd beeld te schetsen van een historische gebeurtenis. De Muren hebben Oren leert kinderen niet alleen persoonlijke verhalen te koppelen aan grote historische gebeurtenissen, maar ze verzamelen deze verhalen ook nog eens zelf, door te interviewen. Met veel enthousiasme begeleid ik een projectklus bij De Muren hebben Oren, dat naadloos aansluit bij mijn visie als historicus.”
Milou Bikker
Schoolcoördinator
Verhalen zijn de sleutel tot begrip. Als iemand met een achtergrond in geschiedenis ben ik altijd gefascineerd geweest door de kracht van persoonlijke verhalen om grote, complexe thema’s tastbaar te maken. Ik geloof dat herkenbaarheid een essentieel middel is om begrip te creëren. Als kinderen zich kunnen verplaatsen in andermans ervaringen, leren ze dat de thema’s waar ze over horen – zoals migratie, verlies of moed – dichterbij staan dan ze misschien dachten. Met veel plezier begeleid ik de projectenklussen op de scholen!
Timm van Boeckel
Schoolcoördinator
‘Het project De Muren hebben Oren blijft mij op persoonlijk vlak raken. Ondanks dat ik veel interviews heb begeleid, moet ik soms nog steeds een traantje wegpinken als een Verteller een ingrijpend verhaal vertelt. Ook de reactie van de leerlingen op zo’n verhaal blijft bijzonder om te zien. Het feit dat leerlingen elk schooljaar weer veel begrip en empathie tonen en mij dan achteraf vertellen dat zij het een hele bijzondere ervaring vonden die hen nog lang zal bijblijven, daar doe ik deze opdrachten voor.’
Rania Yelda
Een van de vele Vertellers
‘Bij De Muren hebben Oren kon ik mijn passie voor geschiedenis en werken met kinderen combineren. Ik begon als interviewbegeleider en hoorde meerdere prachtige verhalen van verschillende stadsgenoten. Nu word ik als Verteller vaak geïnterviewd door de leerlingen. Zowel de leerlingen als ik leren veel, dingen die ik voor altijd bij me zal dragen.’
Vrijwilligers
Naast dat er bij ons een diverse groep zelfstandig ondernemers mooi werk verricht, werken wij ook met een poule aan vrijwilligers.
Ons bestuur wordt gevormd door:
Audrey Raalte (directeur)
Willempje Vrins (penningmeester)
Tamara van Kessel (secretaris)
Coördinator met expertise
Iedere deelnemende school krijgt een eigen coördinator van De Muren hebben Oren, die het project (max 6 weken) voor hen organiseert. Deze coördinator is een erfgoeddeskundige, historicus en/of een journalist.
De directie
is te bereiken via de Contactpagina
Hanneke & Inge
De Oprichters
‘Iedereen heeft migratiesporen in zijn familiegeschiedenis, van korter of langer geleden. Wij geloven geloof dat elkaar ontmoeten en hierover spreken, verbindt. Ontmoeting leidt tot begrip en begrip leidt tot empathie. In 2016 richtten wij stichting De Muren hebben Oren op. Wij zagen de noodzaak tot een meer inclusieve aanpak van het geschiedenisonderwijs.
Bij De Muren hebben Oren doet ieders verhaal ertoe.’
Hanneke & Inge waren tot resp. mid 2019 en mid 2023 werkzaam voor de stichting.