Over ons

Inge

Inge Bours-Brouwer

medeoprichter & directeur

‘Iedereen heeft sporen van migratie in zijn familiegeschiedenis, van korter of langer geleden. Ik geloof dat elkaar ontmoeten en hierover spreken, verbindt. Ontmoeting leidt tot begrip en begrip leidt tot empathie.
In 2016 richtte ik samen met Hanneke Verbeek stichting De Muren hebben Oren op. Wij zagen de noodzaak tot een meer inclusieve aanpak van het geschiedenisonderwijs.
Bij De Muren hebben Oren doet ieders verhaal ertoe.’

Marielle

Mariëlle Bakker

projectcoördinator per school & docent interviewlessen

‘In mijn werk en persoonlijke leven ben ik altijd benieuwd naar wat er bij mensen van binnen leeft. Ik reis via gesprekken eventjes mee in levens van anderen. Ik leer de kinderen om vanuit interesse en nieuwsgierigheid naar anderen te kijken. Ze mogen vragen stellen waarbij mensen vanuit hun hart reageren. Ook als het over ingrijpende, mooie en soms verdrietige gebeurtenissen gaat. Dat levert altijd weer prachtige ontmoetingen op.’

Gabri Brummelman

projectcoördinator per school

‘Vroeger én nu gaan leven door generaties en diverse culturen met elkaar in contact te brengen. De Tweede Wereldoorlog, het koloniale tijdperk, arbeidsmigratie of migratie door onveiligheid, onze samenleving is het resultaat van al deze hoofdstukken. Wij zorgen voor ontmoetingen tussen leerlingen en ‘ervaringsdeskundigen’. Hun persoonlijke verhaal is van een enorme educatieve kracht. De gedeelde levenservaring, de diversiteit en openheid laten een onvergetelijke indruk achter. Dat verbindt, kweekt begrip, vergroot het inlevingsvermogen en verrijkt!’
Gabri

Luca Merlijn

projectcoördinator per school

‘Er is niets mooiers dan mensen verbinden. Daar draait het om bij stichting De Muren hebben Oren. Als projectcoördinator per school maak ik het project van alle kanten mee. Ik werk met de betrokken leerkracht, de nieuwsgierige leerling en de inspirerende verteller. Het begint al bij de Openingsles, wanneer twee klassen elkaar ontmoeten. En daarna bij de Interviews, wanneer leerlingen het levensverhaal van een stadsgenoot horen. Ik vind het bijzonder om te zien hoe deze verbinding kan leiden tot verwondering en begrip, niet alleen bij de leerlingen. ‘
Luca
Janneke

Janneke Gemmeken

projectcoördinator per school & vrijwilligerscoördinator

‘Iedereen maakt deel uit van de geschiedenis en heeft deze op zijn of haar eigen manier beleefd. Door te vragen en te luisteren naar deze persoonlijke verhalen ontstaat er een wederzijds begrip. Al zijn de herinneringen nog zo verschillend, gevoelens als liefde, daadkracht, angst en verdriet herkennen en begrijpen wij allemaal. Geschiedenis komt bij De Muren hebben Oren tot leven. Als projectcoördinator maak ik graag deel uit van deze bijzondere uitwisseling tussen jong en oud.’

Ziggy

Ziggy Noordermeer

projectmedewerker

‘Sinds 2020 loop ik stage bij stichting De Muren hebben Oren voor mijn opleiding Social Work. Geschiedenis en werken met kinderen hebben altijd mijn interesse gehad, hier kan ik deze interesses combineren. Het begeleiden van interviews vind ik een van de mooiste dingen om te doen. De bijzondere verhalen die worden verteld en de positieve reacties van de kinderen op ons project geven mij erg veel energie en voldoening.’

Shari de Maat-Kiljan

projectcoordinator per school

‘Verhalen en kinderen. Voor mij als journalist, die graag met kinderen werkt, een geweldige combinatie. Het eerste interview waarbij ik bij stichting ‘De Muren hebben Oren’ mocht meehelpen, heb ik genoten van het enthousiasme waarmee vragen door de kinderen werden gesteld. Hun oprechte nieuwsgierigheid. De antwoorden van de Verteller leverde een prachtig verhaal op. Ik zag hoe de geschiedenis als het ware ‘echt gaat leven’ voor de jonge interviewers. Met veel plezier start ik in schooljaar ’22-‘23 dan ook als schoolcoördinator.’
Shari

Rania Yelda

voormalig projectcoördinator, nu Verteller

‘Bij De Muren hebben Oren kon ik mijn passie voor geschiedenis en werken met kinderen combineren. Ik begon als interviewbegeleider en hoorde meerdere prachtige verhalen van verschillende stadsgenoten. Vervolgens werkte ik met plezier als coördinator en maakte alle aspecten van het project mee. Ik gaf de Introductie, de Openingsles en de Presentatieles, begeleidde Interviews en organiseerde de Eindpresentatie. Nu word ik als Verteller vaak geïnterviewd door de leerlingen. Zowel de leerlingen als ik leren veel, dingen die ik voor altijd bij me zal dragen.’

Rania

Leila

Leila Prnjavorac

gastdocent en Verteller

‘Ik begon als Verteller bij stichting De Muren hebben Oren. Ik ontving kinderen bij mij thuis en vertelde ze over mijn vlucht vanuit voormalig Joegoslavië. Later werd ik interim-voorzitter en gastdocent. Met de leerlingen ga ik in gesprek over onderwerpen als mens zijn, hoe we willen samenleven en hoe wij ervoor zorgen dat we met een open hart en hoofd die samenleving helpen creëren. Een samenleving van ons allemaal. Want wat er ook gebeurt, het leven wordt altijd weer mooi!’

groep

…en overige medewerkers en vrijwilligers

Wij werken met een groep vaste medewerkers, freelancers en een poule aan vrijwilligers. Daarnaast bieden wij vanaf 2021 als Erkend Leerbedrijf stageplaatsen aan mbo-studenten en universitaire studenten. Ons bestuur wordt gevormd door:
Claartje Wesselink (voorzitter)
Wilfred van der Kolk (secretaris)
Willempje Vrins (penningmeester)

Het team van De Muren hebben Oren wordt gevormd door erfgoeddeskundigen, historici, onderwijzers, journalisten en een jurist.

Iedere deelnemende school krijgt een eigen coördinator van De Muren hebben Oren, die het project voor hen organiseert. Alle lessen die bij het programma horen, worden door medewerkers van De Muren hebben Oren gegeven.

Geschiedenis moet je horen!