Over ons

Inge

Inge Bours-Brouwer

medeoprichter & directeur

‘Iedereen heeft sporen van migratie in zijn familiegeschiedenis, van korter of langer geleden. Ik geloof dat elkaar ontmoeten en hierover spreken, verbindt. Ontmoeting leidt tot begrip en begrip leidt tot empathie.
In 2016 richtte ik samen met Hanneke Verbeek stichting De Muren hebben Oren op. Wij zagen de noodzaak tot een meer inclusieve aanpak van het geschiedenisonderwijs.
Bij De Muren hebben Oren doet ieders verhaal ertoe.’

Leila

Leila Prnjavorac

projectcoördinator per school

‘Ik begon als Verteller bij stichting De Muren hebben Oren. Ik ontving kinderen bij mij thuis en vertelde ze over mijn vlucht vanuit voormalig Joegoslavië. Later werd ik interim-voorzitter en nu ben ik projectcoördinator. Met de leerlingen ga ik in gesprek over onderwerpen als mens zijn, hoe we willen samenleven en hoe wij ervoor zorgen dat we met een open hart en hoofd die samenleving helpen creëren. Een samenleving van ons allemaal. Want wat er ook gebeurt, het leven wordt altijd weer mooi!’

Rania Yelda

projectcoördinator per school & vrijwilligerscoördinator

‘Bij stichting De Muren hebben Oren heb ik mijn passie voor geschiedenis en werken met kinderen kunnen combineren. Vier jaar geleden begon ik als interviewbegeleider en hoorde ik meerdere prachtige verhalen van verschillende stadsgenoten. Inmiddels werk ik met plezier als coördinator en maak ik alle aspecten van het project mee. Niet alleen leren de leerlingen veel. Ook ik leer elke ronde weer nieuwe dingen die ik voor altijd bij me zal dragen.’ 

Rania

Timm van Boeckel

projectcoördinator per school

Tijdens mijn studie (kunst)geschiedenis leerde ik geschiedenis vooral uit boeken.
Bij stichting De Muren hebben Oren zie ik hoeveel meer impact het heeft wanneer verhalen worden doorgegeven op basis van persoonlijke belevenissen van de Verteller.

Bij de interviews merk ik dat de Verteller vaak ook leert van de kinderen. Dat is mooi om te zien. Elke generatie kan elkaar begrijpen, zolang er naar elkaar wordt geluisterd.’

Timm
Marielle

Mariëlle Bakker

projectcoördinator per school

‘In mijn werk en persoonlijke leven ben ik altijd benieuwd naar wat er bij mensen van binnen leeft. Ik reis via gesprekken eventjes mee in levens van anderen. Ik leer de kinderen om vanuit interesse en nieuwsgierigheid naar anderen te kijken. Ze mogen vragen stellen waarbij mensen vanuit hun hart reageren. Ook als het over ingrijpende, mooie en soms verdrietige gebeurtenissen gaat.’
groep

…en overige medewerkers en vrijwilligers

Wij werken met een groep vaste medewerkers, freelancers en een poule aan vrijwilligers. Daarnaast bieden wij vanaf 2021 als Erkend Leerbedrijf stageplaatsen aan mbo-studenten en universitaire studenten. Ons bestuur wordt gevormd door:
Claartje Wesselink (voorzitter)
Wilfred van der Kolk (secretaris)
Willempje Vrins (penningmeester)

Het team van De Muren hebben Oren wordt gevormd door een erfgoeddeskundige, twee historici, een onderwijzer, een journalist en een jurist.

Iedere deelnemende school krijgt een eigen coördinator van De Muren hebben Oren, die het project voor hen organiseert. Alle lessen die bij het programma horen, worden door medewerkers van De Muren hebben Oren gegeven.

Geschiedenis moet je horen!